Generic placeholder image

FELGI

Oferujemy szeroką gamę felg stalowych i aluminiowych - nowych i używanych.

Jesteśmy bezpośrednim dystrybutorem firmy Alcar (AEZ, DOTZ, DEZENT, ENZO) i R.Tec.

U nas kupisz śruby, nakrętki, pierścienie centrujące i dekielki do felg oraz zawory.

PROSTOWANIE FELG NA MIEJSCU

Świadczymy profesjonalne usługi w zakresie naprawy felg aluminiowych.

Prostowanie felg odbywa się za pomocą specjalistycznego urządzenia przeznaczonego do napraw obręczy. Wszystkie felgi wyprostowane przez nasz serwis nadają się do użytku. Nie naprawiamy obręczy, w przypadku których nie ma pewności o możliwości dalszej ich eksploatacji.

Przy mocnych uszkodzeniach felgi (lub felgach wykonanych z lekkich, gorszych jakościowo, nieutwardzonych stopów itp.) istnieje możliwość, że podczas prostowania felga pęknie - w takim przypadku zapewniamy również możliwość pospawania pęknięcia.

Generic placeholder image

PORADY

Dlaczego nie warto kupować podróbek?


Większość ofert sprzedaży, pięknych felg, w okazyjnych cenach, na portalach aukcyjnych to tzw. repliki, czyli po prostu – podróbki. Oczywiście, sprzedawcy starają się, aby towar wydawał się oryginalny (obok sprzedawanych obręczy często pokazywane jest auto z oryginalnymi felgami).

W tytule obręcze opisywane są jako np. felgi do Mercedesa AMG lub do Volkswagena Golfa GTI, przy czym „do” jest napisane zwykle tak małą czcionką, że potencjalny nabywca widzi tylko dobrze kojarzącą się markę lub model auta.

Dopiero w tekście ogłoszenia można przeczytać zapisaną drobnym druczkiem informację, że są to „części zamienne/zapasowe (tzw. not OEM), będące tańszym zamiennikiem felg fabrycznych”. Taki dopisek zabezpiecza sprzedawców przed ewentualnymi roszczeniami producentów i importerów oryginalnych obręczy.

Obok replik nie brakuje też ofert podróbek mających wszelkie oznaczenia części oryginalnych – łącznie ze skopiowanymi znakami towarowymi, numerami homologacji. Takie fałszywki przeważnie sprzedawane są nie przez firmy, lecz przez indywidualnych sprzedawców, którzy w razie wpadki łatwiej mogą ukryć się przed niezadowolonymi klientami lub producentami oryginalnych części.

Niestety, naszym rynku w zasadzie nie ma przepisów, które przewidywałyby kary za sprzedaż felg bez atestów czy też homologacji!

Dlaczego podrabiane felgi są gorsze?


Dlaczego podrabiane felgi zwykle są znacznie mniej wytrzymałe – łatwiej się gną, pękają, szybciej odpryskuje z nich lakier?

To efekt stosowania do ich produkcji gorszych stopów, tańszych technologii odlewniczych i braku kontroli jakości (która wychwytywałaby np. wadliwe, porowate odlewy). Niska cena wynika także z tego, że producenci podróbek, aby obniżyć koszty ich wytwarzania, rezygnują np. z procesu odpowiedniego utwardzenia odlewów (polegającego na długotrwałym i pochłaniającym olbrzymie ilości energii wygrzewaniu i schładzaniu).

Felgi utwardzone i takie, których takiemu zabiegowi nie poddano, wyglądają dokładnie tak samo – ale tylko do pierwszego najechania na wysoki krawężnik lub inną przeszkodę.

Najpowszechniejszą metodą wytwarzania felg aluminiowych jest metoda niskociśnieniowa.Zapewnia ona doskonały stosunek ceny do jakości. Podróbki natomiast często mogą być wytwarzane najgorszą z możliwych metod, metodą grawitacyjną. Stop aluminium wlewany jest do formy i "rozchodzi" się w niej pod wpływem działania siły grawitacji. Struktura takiej felgi często jest niejednolita. Tworzą się wewnątrz pęcherze powietrza, które ją zaburzają, a tym samym osłabiają całą konstrukcję.

Podczas uderzenia oryginalna obręcz zachowuje się sprężyście (wracając do pierwotnego kształtu) lub przy dużym naprężeniu wygina (odkształcenie plastyczne), słabej jakości felga, z lekkich stopów, jest sztywna, mniej wytrzymała i podatna na pęknięcia. Chińskie obręcze potrafią pękać po w wjechaniu w niewielką dziurę w jezdni przy prędkości 20 km/h.


Czym jest ET felgi?


ET, inaczej offset – współczynnik odsadzenia felgi. Jeden z trzech podstawowych, obok rozstawu śrub i średnicy otworu centralnego, parametrów montażowych felgi. Oznacza on odległość w poziomie pomiędzy płaszczyzną montażu felgi (przylegania felgi do piasty) a płaszczyzną symetrii felgi.

Gdy wartość ET zmniejsza się, felgi wystają bardziej na zewnątrz. Zwiększenie ET powoduje natomiast umiejscowienie koła bardziej wewnątrz nadkola. Odpowiedni dobór omawianego parametru gwarantuje, że koło nie będzie obcierało o rant błotnika albo elementy zawieszenia/układu kierowniczego nawet przy maksymalnym dopuszczalnym obciążeniu auta.

W przypadku felg stalowych parametr ten jest niezmienny dla danego modelu samochodu i zawsze zgodny z fabrycznym. Może się on natomiast zmieniać dla felg aluminiowych. W przypadku nietypowych felg ich dobór powinien zawsze odbywać się zgodnie katalogiem aplikacyjnym producenta co gwarantuje bezpieczne użytkowanie pojazdu.

Dlaczego powinniśmy jeździć na felgach aluminiowych?


Stosowanie felg ze stopów aluminiowych poprawia dynamikę jazdy samochodem, zmniejsza zużycie paliwa, poprawia sterowność auta i skraca dorgę hamowania (wszytko dzięki zmiejszeniu masy nieresorowanej). Znacznie dokładniejsze wykonanie (idealna prostopadłość piasty i tarczy felgi, brak bicia osiowego i obwodowego) i możliwość wyważenia (w porównaniu z felgami wykonanymi z blachy metodą tłoczenia i spawania) poprawiają bezpieczeństwo prowadzenia pojazdu.

Koła z lekkich stopów są także znacznie bardziej odporne na korozję niż ich odpowiedniki stalowe. Pamiętajmy jednak, iż wszystkie te zalety mają jedynie produkty atestowane, pochodzące ze znanych i doświadczonych firm.

Felgi stalowe czy aluminiowe na zimę?


Panuje błędne przekonanie, iż felgi aluminiowe są zbyt delikatne do użytku w warunkach zimowych. Felga stalowa jest co prawda tańsza i łatwiejsza do naprawy, ale obecnie felgi aluminiowe są wytrzymalsze i lepiej znoszą uszkodzenia. Większość kół aluminiowych dostępnych na rynku jest zabezpieczona przed działaniem korozyjnym. W procesie produkcji felgi aluminiowej malowanie obejmuje malowanie proszkowe, nakładanie lakieru o dedykowanym kolorze i następnie nałożenie bezbarwnej warstwy ochronnej. Tak nałożony lakier jest odporny na korozję. Miejmy jednak świadomość, że felga, która nie jest regularnie myta i konserwowana może ulec korozji zarówno w warunkach letnich, jak i zimowych.

Kupując felgi aluminiowe na zimę warto wybierać spośród prostszych wzorów. Nieskomplikowana konstrukcja daje gwarancję łatwego dojścia do wszystkich elementów felgi, a odpowiednia pielęgnacja jest tu tak samo ważna jak w przypadku felg stalowych.